Wat is er te zien?

Art Nouveau/Jugendstil 1890 – 1914:

Art Nouveau is een kunststroming in zowel de architectuur als in de schilderkunst en haalt haar inspiratie uit de natuur. Deze kunststroming is gebaseerd op het Animisme en is een reactie op het Impressionisme.

Nieuwe Kunst 1895 – 1925:

Art Deco 1920 – 1940:

Na de wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs verenigden Hector Guimard, Eugene Grasset en andere belangrijke Art Nouveau kunstenaars zich en richtten een sociëteit van decoratieve vormgevers op. In 1925 organiseerden zij de beroemde tentoonstelling ‘Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes’. Dit was de eerste tentoonstelling waar artistieke vernieuwing als vereiste gold.  

Amsterdamse School 1917 – 1935:

1950 – 1970:

Streamline 1937 – 1960:

Space Age 1957 – 1970:

Space Age is een kunststroming die ontstond vanuit het optimisme binnen de culturele sector over de ruimterace  midden 20ste eeuw. In 1957 lanceerde de Sovjet Unie de onbemande satelliet Spoetnik I. Deze gebeurtenis wordt gezien als het begin van het ruimte tijdperk. Daarna barstte er concurrentie los tussen de twee grootmachten van die tijd waarvan het  hoogtepunt het Apollo-maanprogramma was. Met de eerste stappen in de ruimte begon een  nieuw tijdperk. Men stelde zich een nieuwe fase van het leven voor met nieuwe materialen. Het optimisme dat hieruit voortvloeide vond zijn weerklank in de kunst, mode, muziek en design. Nieuwe materialen als plastic, glasvezel en multiplex vonden hun weg naar ateliers van een nieuwe generatie ontwerpers. Meubelen van futuristische en bizarre ontwerpen, beïnvloed door de vormgeving van raketten, ufo’s en ruimteschepen, verleidden de bevolking. Bekende ontwerpers van deze stroming zijn Verner Panton, Arne Jacobsen, Eero Aarnio’s, Gino Sarfatti, Michel Hudrisier, Peter Ghyczy en Eero Saarinen..

Archizoom Associati 1966 – 1974:

In 1966 werd in Florence de groep Archizoom Associati opgericht. Leden van de groep waren de architecten Andrea Branzi, Paolo Deganello, Gilberto Corretti en Massimo Morozzi. De ontwerpers Lucia en Dario Bartolini sloten zich in 1968 bij de groep aan. Deze groep wordt beschouwd als de grondlegger van het anti-design. Archizoom hield zich naast architectuur en productontwerp ook bezig met stadsplanning. Deze ontwerpers zetten vraagtekens bij de traditionele status van de functie van design en architectuur. Zij waren anti design. Met ironische en uitdagende ontwerpen gingen ze radicaal in tegen de functionalisme en het consumentisme. Archizoom maakte gebruik van elementen uit de Pop Art en kitsch. De projecten en ontwerpen van de groep lieten de zoektocht naar een radicaal nieuwe, op technologie gebaseerde, benadering zien. Geïnspireerd door de Pop Art maakte Archizoom zich op provocerende wijze los van de dominante, functionalistische stijl. Een voorbeeld is de bank Superonda uit 1966, een golfvormig, tweedelig polyurethaan blok, dat in verschillende opstellingen kan worden neergezet. Het kan een bed, een bank of een chaise longue zijn. Door de golvende vorm nodigt de bank (die nog steeds gemaakt wordt door Poltronova) uit om in veel verschillende vormen gebruikt te worden. Naast ontwerpen hield Archizoom zich ook bezig met restauratie van gebouwen en stadsplanning. Hoewel Archizoom in 1974 werd ontbonden, werd dit avant-garde design voortgezet door de ontwerpbureaus Alchimia en Memphis.

De Mutek collectie bestaat uit een omvangrijke verzameling meubels, klokken, vazen, lampen en serviesgoed o.a. ontworpen door Pastoe, Jaap Ravelli, Gae Aulenti, Carlo Moretti, Gino Sarfatti, Louis Kalff, Tomado, Osvaldo Borsani, Arne Jacobsen, Poul Henningsen, Kosta Boda, Holmegaard, Wim Visser, Pablo Picasso, Andrea Branzi, Paolo Deganello, Gilberto Corretti, Massimo Morozzi. Verner Panton, Arne Jacobsen, Eero Aarnio’s, Gino Sarfatti, Michel Hudrisier, Peter Ghyczy en Eero Saarinen.  

1970 – 1980

Alchimia (1976-1980)

Alchimia werd opgericht in Milaan als een galerie die designers de ruimte bood om hun prototypes tentoon te stellen. Dit bracht een tweede golf van anti-design teweeg in Milaan in de tweede helft van de jaren zeventig, alhoewel die beweging tegen die tijd meer internationaal geworden was. Designers die in 1978 exposeerden waren o.a. Ettore Sottsass en Alessandro Mendini. De eerste collecties die in 1979 en 1980 werden getoond, werden ironisch genoeg “Bauhaus 1” en “Bauhaus 2” genoemd. Hun vormentaal refereerde aan kitsch en motieven met beeldmateriaal uit de jaren 50. Mendini was in 1980 de voornaamste vertegenwoordiger. Studio Alchimia omschreef zichzelf als “post-avant-garde”. In vele opzichten was Alchimia de voorloper van het meer commerciële Memphis.

Memphis Design (1981-1988)

Het herkenbare, uniforme design van de Memphisgroep is kleurrijk, zorgeloos, speels, bewust naïef en toont motieven uit de populaire alledaagse cultuur, pop, punk, speelgoed, films en strips. Zij flirtten met vormen en materialen die voorheen het toonbeeld van slechte smaak en kitsch waren. Memphis verheerlijkte de consumptiemaatschappij. Zij hadden een ironische benadering, waarin decoratie van het oppervlak veel nadruk kreeg, maar hun producten waren meestal niet echt functioneel. Memphis maakte producten om de persoonlijke levenssfeer karakter te geven: meubels, tapijten, woningtextiel, lampen, keramiek, glas, servies, woonaccessoires en kleding. In de jaren ’80 organiseerde Memphis een jaarlijkse tentoonstelling in Milaan. Naast Sottsass waren ontwerpers en architecten als Andrea Branzi, Natalie du Pasquier, Michael Graves, Hans Hollein Shiro Kuromata, Michele de Lucchi, Javier Mariscal, Peter Shire, George Sowden, Matteo Thun en Marco Zanini bij Memphis betrokken.